
Klaudia Piotrowska to świeżo upieczona pani magister. Obronę miała kilka dni przed … debiutem, czyli pierwszym w życiu wykładem dla studentów SHUS w Auli Uniwersyteckiej. Klaudię przywitała prof. dr hab. Barbara Kromolicka.
„Klaudia Piotrowska jest prekursorką rozwoju SHUS. To wolontariuszka od 5 lat, od pierwszego zjazdu. Ukończyła studia na kierunku praca socjalna, I i II stopień. Widocznie praca socjalna jest jej powołaniem a na pewno tak jest. … Napisała pracę magisterską u prof. Bugajskiej ale tytułu nie odważę się powtórzyć. Taki jest długi, że powie sama. To co jest ważne, to jej pasja, jak sama mówi jest niespełnioną duszą artystyczną. Uwielbia fotografię i filmiki. Filmiki znamy ponieważ przez 5 lat mamy jej prezentację podczas zakończenia roku akademickiego. … Teraz jest absolwentką, rozpoczyna pracę w nowo powstałym w Szczecinie Centrum Seniora. Ta osoba, o seniorach wie chyba wszystko, czyli bardzo profesjonalnie przygotowana osoba. … Z największą przyjemnością ustępuje miejsca naszej prelegentce, to jej pierwszy w życiu wykład, mam nadzieję, że nie ostatni, na pewno nie ostatni”
Wykładowczyni K. Piotrowska rozpoczęła od tych słów.
„Stres jest ogromny ale mam nadzieję, że nie zawiodę ani pani profesor, ani państwa, ani siebie”
Tytuł wykładu – „Pomyślne starzenie się. Analiza z zastosowaniem modelu SOC Paula Baltesa – wyniki badań”. Usłyszeliśmy sporo optymistycznych wypowiedzi. Dowiedzieliśmy się, że osób starszych jest coraz więcej. Istnieje mnóstwo teorii pomyślnego starzenia się. Dobre starzenie się oznacza, że osoby w zaawansowanym wieku chcą zachować sprawność fizyczną i intelektualną oraz szacunek i godność do samego siebie.
„Podchodzą różni badacze, z przeróżnych dziedzin naukowych do pomyślnego starzenia się. Każdy badacz widzi ten problem inaczej. Takie odmienne definiowanie pozwala i umożliwia stworzenie idealnej definicji, jednak ona ciągle nie jest dokładnie znana. To może być analizowane zarówno jeśli chodzi o jednostki, jak o całe społeczeństwo”
To ciekawe – przygotowaniem do starości może każdy z nas się zająć. Przez to, że tak szybko starzejemy się, trzeba nauczyć się żyć w senioralnym otoczeniu. Za kilkadziesiąt lat więcej będzie osób starszych niż w wieku produktywnym. Starzenie musi i powinno być pomyślne i to pod każdym względem.
K. Piotrowska zaprezentowała model SOC (selekcja, optymalizacja, kompensacja) Paula Baltesa.
„U podstaw tego modelu znajduje się przekonanie, że ludzie kompensują ograniczenia związane ze starzeniem się. Wykorzystują swoje możliwości, posiadają zdolności do zmiany samego siebie, reagowania w różnych okolicznościach. Z upływem lat nabywają realistyczną perspektywę planowania swojego życia: zmieniają własne cele i aspiracje, dopasowują je w granicach obecnego kontekstu”
Treść oraz struktura życiowych celów zmienia się. Baltes podaje przykład słynnego pianisty A. Rubinsteina, który w późnej starości z powodzeniem koncertował. To jest niezwykle ważna świadomość starszego człowieka. Świadomość własnych możliwości.
„A. Rubinstein wybierał mniej utworów na koncertach – selekcja, więcej ćwiczył – optymalizacja i fragmentami grał wolniej, aby w ogólnym wrażeniu tempo wydawało się niezmienione – to kompensacja. Ludzie kompensują ograniczenia związane ze starzeniem się”
W tym wszystkim chodzi o to, że oczekiwanie godności, dobrego samopoczucia, poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie to istota sprawy, to minimalizowanie negatywnych stanów. Kompensacja to poszukiwanie różnych rozwiązań. Cel jest oczywisty a efekt musi być „wywalczony” i zrealizowany. Metoda SOC wiąże się z odwagą i to nie tylko u osób starszych. Planów nie da się zrealizować, tak jak dotychczas, za pomocą tych samych sił, które mieliśmy. Trzeba o tym pamiętać.
Była jeszcze chwila na zaprezentowanie przez K. Piotrowską własnych badań przeprowadzonych w ramach pracy magisterskiej. Po rozpoznaniu stosowania metody SOC przez studentów SHUS wniosek był właściwie jeden.
„Ciarki mnie przechodzą … Starają się studenci albo już to osiągnęli albo są na dobrej drodze do pomyślnego starzenia się. … Pomyślne starzenie się wymaga bardzo dużej odwagi, gratuluję pomyślnego starzenia się. Rozmawiajmy o starości ze wszystkimi, wszędzie mówmy jak najbardziej pozytywnie”
Wykład Klaudii Piotrowskiej zakończył się. Zakończył się uśmiechem studentów i prof. B. Kromolickiej oraz brawami, które było słychać bardzo długo.
K.S