Tuż przed świętami Bożego Narodzenia. To były ostatnie, sobotnie zajęcia SHUS w 2019 roku. Było mnóstwo życzeń, śpiewanie kolęd, poczęstunek i przyjacielskie rozmowy, rozmowy, rozmowy. Jednak zanim przyszedł czas na wigilię w SHUS, studenci posłuchali ostatniego w 2019 roku wykładu. „Kondycja ludzka – refleksje pedagogiczne inspirowane twórczością Zygmunta Baumana”, autorką wykładu była dr Małgorzata Mikut z Katedry Pedagogiki Ogólnej, Dydaktyki Studiów nad Kulturą US. Przedstawiła ją prof. dr hab. Barbara Kromolicka.
„Wiodące zainteresowania pani dr to oczywiście problematyka młodego pokolenia czyli oblicza młodzieży, zainteresowania, funkcjonowanie w środowisku rówieśniczym, szkolnym i rodzinnym, specyfika środowiska społecznego, różne orientacje życiowe, … , różne formy aktywności społecznej. … Myślę, że trochę możemy czasu poświęcić problematyce współczesnej młodzieży aby współczesną młodzież rozumieć. Ona być może często, może nazbyt często zaczyna narzucać pewne formy funkcjonowania. … Warto rozmawiać o człowieczeństwie, o kształtowaniu człowieczeństwa. Warto dodać, że dr Mikut należy do Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, również do oddziału PTP w Szczecinie”
Zygmunt Bauman był polskim socjologiem, filozofem i eseistą. To jeden z twórców koncepcji postmodernizmu – ponowoczesności, tzw. płynnej nowoczesności. Profesor nauk humanistycznych. Pracował w Poznaniu a następnie przez wiele lat pełnił funkcję kierownika Katedry Socjologii na Uniwersytecie w Leeds. Był laureatem wielu nagród krajowych i zagranicznych. Oto cytat Zygmunta Baumana ze „Sztuki życia”.
„Gdy biegniesz, nie masz czasu na myślenie a więc biegnij,
dalej, a napawając się bezbrzeżną udręką perspektyw
refleksji nad własnym życiem oddal się na bezpieczną
odległość; bezterminowo, na zawsze, a w każdym razie na
tak długo, jak długo starczy ci sił w nogach, aby pozostać na
bieżni. Większość bieżni ma, jak wiadomo kształt elipsy albo
okręgu. Prowadząc donikąd, biega się po nich w kółko”
Najważniejszą, chyba pierwszą tezą, która pojawia się po przeczytaniu tego cytatu jest to, że wszyscy biorą udział w ogromnej dynamice życia. Wszyscy w przenośni – biegną. Wszystkie pokolenia, czyli co najmniej sześć. Żyjemy w czasach nadmiaru informacji, również nadmiaru ludzi i nadmiaru wyborów …
„Mówi się, że najmłodsze pokolenia są przebodźcowane. Te bodźce płyną z wielu stron, oczywiście od najbliższych osób również. To pociąga za sobą ogromne konsekwencje. Młodzież przyzwyczajona jest do uzyskiwania informacji, do klikania ze strony na stronę, do pozyskiwania informacji jednocześnie. Niesie to za sobą kształtowanie odbioru informacji. To sprawia, że poznawanie rzeczywistości, poznawanie wiedzy o sobie i świecie jest bardzo często powierzchowne. Niektórzy nawet nie wiedzą jakie mają pasje … To wszystko to charakterystyki funkcjonowania współczesnych pokoleń. … Wielu uczniów przebodźcowanych informacjami ma problem z koncentracją na lekcji”
Młode pokolenia zdaniem dr M. Mikut są niecierpliwe i sfrustrowane. Ze stylu życia korzysta się wtedy tylko „tu i teraz”. Dom rodzinny staje się tylko miejscem postoju. U wielu osób pojawia się cel nieosiągalny. Wiele osób nie może uzyskać satysfakcji z tego, co już osiągnęła. Jak napisał Z. Bauman „bieżnia nie ma mety”.
„Konieczność dokonywania wyborów, czy dokonało się dobrego wyboru czy nie dokonało się złego wyboru – tu potrzebna jest refleksja i podstawowe pytania egzystencjalne, których sobie niektórzy nie stawiają, bo ciągle są w galopadzie. To może sprawić, że człowiek przeoczy nadarzającą się okazję, bieżnia jest metaforą drogi życiowej. Jest też odraczanie dorosłości, czyli w nieskończoność odkładać ostateczny wybór aby wykluczyć porażkę … , nigdy nie podjąć decyzji”
Pytanie zasadnicze. Kogo i czego potrzebują uczniowie, żeby codzienność stała się chociaż trochę bezproblemowa i łatwiejsza do zaakceptowania.
„Najważniejsze są: aktywność działania czyli aktywność życia, znajomość lidera z charyzmą, posiadanie pasji i uwagi … , wyobraźnia i świadomość, że nie można kogoś lub czegoś przeżyć, poczucie humoru i co ważne, poznawanie nieoczywistego …”
Jak dodała dr M. Mikut ogromnie ważne są też relacje z babcią i dziadkiem. Poznawcza wymiana pokoleń jest dla wnuków zawsze bardzo pozytywna. Prowadząca wykład jeszcze raz na zakończenie zacytowała Z. Baumana.
” … lękowi związanemu z niepewnością, towarzyszy radość tego co nowe i nieznane”